Dne 3. června 2025 se konal na Fyziologickém ústavu LF UK v Hradci Králové již 3. výukový workshop pod záštitou ČFS ČLS JEP, který organizovala Prof. Adamcová se svými spolupracovníky. Setkání se zúčastnilo celkem 26 vysokoškolských učitelů fyziologie z většiny LF České a Slovenské republiky. Pozornost byla věnována nejen možnostem využití systému ADInstruments, ale i využití metod fyziologie pro změnu životního stylu a problematice výukových materiálů.




Celou akci otevřela Anna Sarzyńska z firmy Animalab s.r.o. přednáškou Innovative Approaches to Life Science Education: Examples of Engaging Teaching with LabStation, Lt… and a Bit of AI. Následovala přednáška Kristiána Luxe (Fyziologický ústav LF UK v Hradci Králové) na téma Naše zkušenosti s ADI při praktické výuce fyziologie, která představila řadu možností přípravy vlastních praktik pomocí ADI. Eva Závodná (LF Ostravská univerzita) hovořila ve svém sdělení o prvních zkušenostech z praktické výuky Vyšší nervové činnosti pomocí „Detektoru lži“. Filip Blaško (Fyziologický ústav LF UK Bratislava) ve své přednášce ukázal na možnost využití Powerlabu pro sledování vybraných parametrů zdraví u mediků, což by mohlo mít významný potenciál pro změnu životního stylu u studujících na LF.






V další části se Daniela Mokrá (Fyziologický ústav LF UJEP Martin) věnovala možnosti obohacení praktik zaměřených na měření TK o měření TK i srdečních ozev a šelestů na simulátorech. Velmi zajímavá a inspirativní byla přednáška Pavly Mlčkové (Fyziologický ústav 1. LF UK) o kontinuálním monitorování glykémie, které umožňuje studentům i jejich učitelům získat komplexní pohled na regulaci glykémie a měnit svůj životní styl (včetně pohybové aktivity) na základě znalostí individuálních hodnot glykémie v běžném životě. Přednáška Marie Novákové (Fyziologický ústav LF MU Brno) na téma Podpora studentů prostřednictvím výukových materiálů v kombinaci se systémem LabTutor otevřela bohatou diskuzi tom, jak co nejlépe motivovat studenty k přípravě na praktická cvičení. Přednáškový blok zakončila Dagmar Jarkovská (Fyziologický ústav LF UK Plzeň), která nastínila možnost vybudování platformy pro sdílení pedagogických materiálů v rámci ČFS, která se setkala s jednoznačnou podporou všech vyučujících a která by mohla částečně kompenzovat zvyšující se diskrepanci mezi počtem studentů a počtem učitelů.
Po přednáškové části neformální kulatý stůl umožnil účastníkům vyjádřit se k tématům jako je doporučená literatura, průběh zkoušek, hodnocení připravenosti studentů na praktickou výuku, aby její forma mohla mít větší přesah než pouhé opakování základních informací apod. Následovala prohlídka výukových programů připravených pomoci ADI na Ústavu fyziologie a laboratoří experimentální hepatologie.
Celá akce proběhla ve velmi přátelské, pracovní a inspirativní atmosféře. Osobně si myslím, že byla postupně vytvořena vhodná platforma pro setkávání učitelů lékařské fyziologie. V příštím roce chceme uspořádat již 4. workshop pod záštitou ČFS ČLS JEP na LF UK v Plzni.
Prof. MUDr. Michaela Adamcová, PhD.
za výbor ČFS ČLS JEP